Torsby golfbana är en vacker 9-håls lätt kuperad parkbana som kan spelas som en 18-håls då den har olika utslagsplatser för båda varven. Banan är öppen och har en förlåtande layout. Här finns ingen hög ruff eller onödiga svårigheter som fördröjer spelet. Trots detta finns det utmaningar för alla. Banan är perfekt för medelgolfaren men uppskattas även av de bättre. Banan har de sista åren försiktigt förbättrats och detta kommer vi att fortsätta med. Se vidare banguiden.

Slope

Hur många slag har du? Här kan du kontrollera vilket spelhandicap du har på Torsby GK. Torsby golfbanas slope uppdaterades i april 2020.

Lokala regeler

Dessa Lokala Regler gäller som tillägg till VGDF´s Regelkort (se nedan):

• Intern out of bounds (regel 27). Vid spel av Hål 2 och 11 markerar gräns till finklippta delen av hål nr 1/10 out of bounds (gäller fram till vit dubbelpinne). Plikt för brott mot lokal regel 14.7a: Matchspel förlorat hål, slagspel två slag.
  • Fri dropp (regel 16). Det är fri dropp på vägen på höger sida om hål nr 3/12. Vägen sträcker sig till den vita markerade linjen.

Vid tävlingar arrangerade av Torsby GK gäller de lokala regler och tävlingsvillkor som angetts i Värmlands golfförbunds Regelkort 2023. Se mer här: http://www.golfivarmland.se/2023/04/20/vgdfs-regelkort-2023/

Range och övningsgreen

På rangen kan man öva på sina slagen så bollen hamnar där man tänkt sig. Här finns utslagsplatser med mattor och ett par under tak. På övningsgreen och i sandbunkern övar vi närspel, puttning och bunkerslag.

I bollautomaten får du en hink övningsbollar. För dig som tränar mycket på rangen är det en god idé att köpa att rangekort. Rangekortet laddas sedan med ett belopp. Kontakta oss om du vill köpa ett rangekort, Rose-Marie telefon 070-360 9432.

Vissa tider är rangen stängd för bollplockning eller klippning. Se anslag vid rangen.

Vill du testa golf, då är rangen perfekt för dig. Här behövs inget medlemskap, men följ gärna med en van golfare så att övningen kan utföras på ett säkert sätt.

Övningsgreen finns vid rangen och vid golfbanan intill parkeringen.

Banguide

Med vår banguide får du en översikt över hålen på Torsby Golfbana. Banan spelas över 9 hål och har olika utslag beroende på vilket varv som spelas. Banguiden har utformats av Bengt Sjödahl.

Scorekort